Digital ordlista

I digitaliseringens värld stöter vi på många förkortningar som kan vara förvirrande för att förstå vad det betyder och innebär. Nedan, vi har gjort en lista för att förklara de vanligaste man stöter på.

Kontakta oss så har vi en konsult som kan hjälpa dig.

DMS

Dealership management system, är ett samlat system skapat specifikt för bilindustrin och bilhandlare. Dessa system innehåller programvara som möter behoven hos ekonomi, försäljnings, verkstads, reservdels, lager och administrationskomponenterna för att driva återförsäljaren.

BI

Business Intelligence, är ett samlingsbegrepp som beskriver hur du och din organisation bättre kan förstå er verksamhet och fatta bättre beslut genom att använda metoder och processer för att utvinna och strukturera data och information. BI kan ses som en kombination av affärsanalys, dataextrahering, datavisualisering och datainfrastrukturen i sig.

API

Application Programming Interface, är en uppsättning definierade regler som gör att olika applikationer kan kommunicera med varandra. Det fungerar som ett mellanliggande lager som bearbetar dataöverföringar mellan system, vilket låter företag öppna sina applikationsdata och funktionalitet för externa tredjepartsutvecklare, affärspartners och interna avdelningar inom sina företag. För utvecklare tillhandahåller API-dokumentation gränssnittet för kommunikation mellan applikationer, vilket förenklar applikationsintegration.

PIM

Product information management, är processen som hjälper med hanteringen av den information som krävs för att sälja och marknadsföra produkter via olika distributionskanaler. Ett centralt hantering av produktdata kan användas för att distribuera information till försäljningskanaler som e-handelswebbplatser, tryckta kataloger, marknadsplatser, sociala medieplattformar, ERP-system, PLM-system, och elektroniska dataflöden till handelspartner. PIM kan även hantera personalisering av data och genom marknadsautomation, distribuera produktinforimation baserat på individuella behov.

OEM

Original equipment manufacturer, är en bred term som beskriver en web av relationer mellan IT-hårdvaruleverantörer, tillverkare av hårdvarukomponenter, mjukvaruleverantörer och kanalpartners som återförsäljare och distributörer.

Tidigare hänvisade OEM till företaget som ursprungligen byggde en viss produkt, som sedan såldes till andra företag för att ändra varumärket och sälja vidare. Med tiden har emellertid termen blivit en etikett som används för att beskriva en mängd olika företag – och relationer mellan företag – i en allt mer komplex IT-försörjningskedja. OEM-relationer överlappar ofta mellan företag som lanserar IT-produkter på marknaden. Det är inte ovanligt att ett företag agerar som OEM och säljer system till andra OEM samtidigt. Denna smidighet skapar tvetydiga relationer eftersom linjer suddas ut bland produktdesigners, tillverkare och återförsäljare.

CDN

Content delivery network, är ett nätverk av sammankopplade servrar som påskyndar laddning av webbsidor för datatunga applikationer. När en användare besöker en webbplats måste data från den webbplatsens server färdas över internet för att nå användarens dator.
Det primära syftet med ett innehållsleveransnätverk är att minska latensen eller minska fördröjningen i kommunikationen. På grund av internets globala och komplexa karaktär måste kommunikationstrafiken mellan webbplatser (servrar) och deras användare (klienter) röra sig över stora fysiska avstånd. Kommunikationen är också tvåvägs, med förfrågningar som går från klienten till servern och svaren kommer tillbaka.
Ett CDN förbättrar effektiviteten genom att introducera mellanliggande servrar mellan klienten och webbservern. Dessa CDN-servrar hanterar en del av klient-server-kommunikationen. De minskar webbtrafiken till webbservern, minskar bandbreddsförbrukningen och förbättrar användarupplevelsen av dina applikationer.

CMS

Content management system, är datorprogramvara som används för att hantera skapandet och modifieringen av hemsidor. CMS förenkla processen för icke tekniska användare som själva vill skapa, redigera och hantera innehållet på deras hemsida.

CRM

Customer relationship management, är kombinationen av metoder, strategier och teknologier som företag använder för att hålla koll på uppgifter för alla sina kunder. Moderna CRM system kan erbjuda mycket mer till exempel, datainsamling, interaktionshantering, mätning och analys säljstöd för bilhandel, bättre kundupplevelser, öka kundlojalitet, höja lönsamheten, rikta marknadsföringskampanjer, förbättra lagerhantering.

ERP

Enterprise resource planning (affärssytem) hjälper till att effektivisera bearbetning och förbättra synlighet kring ekonomi, datahantering och tillverkning. De moderna systemen gör det möjligt för organisationer av alla storlekar och inom alla branscher att göra betydande kostnadsbesparingar, förbättra affärsinsikter, förbättrat samarbete och öka hastigheten och effektiviteten. Affärsysteme ger stöd för redovisning, order, lagerbehanding, reskontror, produktionsplanering, inköp, projektplanering, och personaladministration. Ofta kopplade till en gemensam databas som är uppbyggd av flera olika tabeller där data lagras.

AI

Artificiell intelligens, är ett område inom datavetenskapen som fokuserar på att utveckla system eller maskiner som kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Dessa system är designade för att kunna lära sig från erfarenhet, anpassa sig till förändringar och utföra specifika uppgifter utan direkt programmering.